آموزش تصویری و کامل روش نصب کلید کولر آبی به علاوه نقشه های سیم کشی

در این مطلب قصد داریم که آموزش کاملی از سیم کشی کولر آبی و نصب کلید آن را به صورت تصویری در اختیار شما بگذاریم.

کلید کولر : کلید کولر دارای سه شاسی میباشد که هر کدام وظیفه ایی به عهده دارند : آشنایی با کولر های ابی و نحوه کار انها

۱ – کلید پمپ : جهت فعال سازی و روشن شدن پمپ آب درون کولر و چرخش آب .
۲ – کلید موتور : از این کلید جهت روشن کردن موتور کولر استفاده می شود .
۳ – کلید تند و نماید : به دور تند و نماید کولر

روش سیم کشی :

کابل های مخصوص کولر داری ۴ حرفه سیم مفتولی هستند که هریک از این سیم ها بایستی به یکی سوکت پشت کلید کولر و سوکت نیز اسم درون تقسیم کولر متصل شوند .

نقشه زیر طریقه ی سیم کشی کولر را به وضوح نمایش می‌دهد :

*توجه : سیم نول جهت کلیدهای مجهز به لامپ به سوکت نول پشت کلید پیوند میخورد . اضطراری به توضیح است که می توان سیم نول کولر و نول اساسی را سوای این که به سوکت پشت کولر متصل کنیم , به یکدیگر متصل کنیم . در واقع نیازی به اتصال سیم های نول به کلید نیست .

نصب کلید کولر آبی

کولر های آبی که برای خنک کردن هوای درون ساختمان ها بویژه در بخشها کم آب بکار میروند از دو قسمت اکثر تشکیل یافته اند:

۱ – اجزاء الکتریکی

۲ – اجزاء مکانیکی اجزاء الکتریکی مشتمل بر : راهنمای توضیح مراحل تعمیر کولر آبی و راه های مراقبت و نگهداری از آن

۱ – کابل چهار فن وکلید اختصاصی – برای رابطه کلید به کولر از کابل چهار رشته استفاده می شود که تراز بازه سیم ها نباید کمتر از ۵/۱ میلی متر مربع باشد .

کلید کولر شامل :

یک کلید تک پل برای واتر پمپ , یک کلید تک پل برای الکتروموتور رشته ویک کلید تبدیل برای به دور نماید وتند الکتروموتور میباشد . ۲ – باکس اتصال یا این که ترمینال – جهت ساخت اتصالات مطمئن وعایق از بدنه فلزی کولر که در درون اطاقک کولر جای دارد . ۳ – خازن تصحیح ضریب توان – که بر روی بدنه نصب شده واز گونه روغنی وبا گنجایش ۲۰ الی ۲۵ میکرو فاراد با ولتاژ نامی ۴۰۰ تا۴۵۰ ولت است . ۴ – الکتروموتور دو دور فن – که معمولا ” دارنده دو بدور ۱۰۰۰ و۱۵۰۰ بدور در دقیقه است .

الکتروموتر کولرهای خانگی از بخش های تحت تشکیل‌شده شده‌است :

الف – استاتور ب – روتور ج – در پوش وبوش ها د – کلید گریز از راس که نقش بخش اعظم ای در فعال‌سازی وتنظیم بدور موتور دارااست وبر مبنا نیروی گریز از راس کار کرده وضمن کار خویش سیم پیچ روش انداز را از مدار بیرون می نماید نصیب متحرک این کلید بر روی محور روتور درنظرگرفته شده وصفحه کائوچویی کلید گریز از راءس بر روی در پوش موتور نصب شده‌است . بر روی قسمت کائچویی موتور این کلمه ها ( com=مشترک ) ( HI=تند ) ( LO=کند ) به چشم میخورد . ۵ – خازن شیوه انداز – با گنجایش ۴۸۰ – ۱۳۰ میکروفاراد – ۱۱۰ ولت که در هنگام آغاز در مدار بوده وپس از آنکه روتور به ۷۵ در صد سرعت نامی خویش رسید . کلید فرارو گریز از راس خازن شیوه انداز وسیم پیچ کمکی را از مدار بیرون تولید میکند . ۶ – پمپ آب ( واتر پمپ ) – آب را از تشتک تا حدود دو متر طول پمپاژ کرده وبه سه راهی آب وناودانی ها برفراز اطاقک کولر میرساند . اجزاء مکانیکی – ۱ – بدنه کولر ۲ – سه راهی آب ( أب پخش کن ) ۳ – ناودان ها ۴ – حرفه ( پروانه ومحور حرفه یا این که توربین ) ۵ – شناور ( فلوتر ) ۶ – شبکه داخلی وخارجی ۷ – پولی ها ( فلکه ها ) وتسمه پروانه ۸ – یاتاقان ها

نصب کلید کولر آبی

سرویس ونگهداری کولر آبی :

۱ – هنگام نصب کولر , محلی را تعیین نمایید که ساخت لرزش وصدا ننماید مانند روی ستون ها ونزدیک دیوار ها –

۲ – برای زیر کولر از چهار مبنا ای به طول ۳۰ سانتیمتر به کار گیری فرمائید . وبرای پرهیز از فرو رفتن اساس ها در آسفالت وغیره از صفحه های فلزی به اضلاع ۱۰در ۱۰ استفاده نمایید .

۳ – کولر را در اطراف لوله دودکش وهوا کش آشپزخانه ولوله چاه فاضلاب قرار ندهید .

۴ – بمنظور پرهیز از لرزش در محل اتصال کولر به شبکه ها بایستی از برزنت مصرف شود . سرویس کولر آبی مشهد

۵ – هنگام راه اندازی کولر در اولِ فصل گرما به نکات زیر اعتنا فرمائید :

دیواره های کولر را جدا فرمایید ودر صورت نیاز پوشال ها را تعویض نمایید . ( معولا ” هر دو سال یک توشه ) . در ضمن ” پوشال ها می بایست به نحوی بوسیله توری های سیمی سفت به در پوش ها بسته شوند که آب از آن‌ها بر روی رشته ویا تسمه وپمپ وموتور نریزد . – کف کولر را شست وشو داده ودر صورت زنگ زدگی , رخنه‌ شدن آن را ترمیم نمایید . اما خوبتر است در پایان فصل گرما واز کار پرت کردن کولر محل های زنگ زده را ضد زنگ زده ورنگ کاری نماییم . – یاتاقان های توربین وجا روغنی های روی موتور را روغن کاری فرمایید وبا دست هر دو فلکه را بچرخانید تامطمئن گردید که مانعی در جنبش آنها موجود نیست . تسمه وفلکه های ( پولی ) موتور وتوربین بایستی در یک امتداد باشند تا موجب لنگی وساییدگی تسمه و لرزش نشود .

در صورت ساییدگی وبریدگی تسمه آن را ردوبدل نمایید . معمولا ” پمپ های آب احتیاج به روغنکاری ندارند البته آن‌ها‌را از جای خویش بیرون کرده ورسوب اطراف پروانه ها را منزه نمایید همینطور صافی آن را پاک کرده ودر جای خویش قرار دهید . با پر کردن تشتک تحتانی از آب وروشن نمودن واتر پمپ اطمینان حاصل کنید که مسیر آب در شیلنگ و سه راهه و آب پخش کن ها باز است .

ناودان های پخش کننده مستقر در در پوش ها را منزه کرده تا منافذ آنان گشوده شود . شناور را طوری تهیه فرمایید که آبی رنگ از تشتک یا این که روزنه اطمینان روان نشود . هنگام روشن کردن کولر ابتدا به مقطع قریه دقیقه واتر پمپ را روشن کرده تا پوشال ها تر شوند . وقبل از روشن کردن موتور اصلی کولر برای اولین دفعه پارچه بزرگی را تر نموده جلوی روزنه ها گرفته تا ذرات زنگ وگرد خاک را به خویش گرفته ومحیط را آلوده نکند . در پایان فصل گرما آب تشتک را خالی کرده وروی کولر را با برزنت بپوشانید . وشیر فلکه آب را بسته وحتی الامکان لوله های رابط را جدا

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 3    میانگین: 2.3/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *