درباره ساختار چاه فاضلاب چه می دانید!

در زمان درست کردن و پیاده سازی لوله کشی فاضلاب این که بدانیم چاه فاضلاب چگونه ساخته شده و اجزای تشکیل دهنده آن کدام است؟ حائز اهمیت است که در بقیه این نوشته به توضیح این مطلب می پردازیم.

پیشینه تشکیل ساختار چاه فاضلاب

از همان ابتدا که انسان ها به صورت یکجا نشینی زندگی می کردند، به دنبال راهی برای از بین بردن فاضلاب ها و فضولات خود و حیوانات بودند که این شیوه تا امروز پیوسته ادامه داشته و پیشرفت تکنولوژی شکل چاه فاضلاب را به شکل جدیدتر و پیشرفت تری تغییر داده است.

امروزه کارشناسان با ایجاد سیستم انتقال فاضلاب شهری یا اگو توانسته اند بهداشت محیطی در شهرها و خانه ها را بیشتر کنند. همچنین با تبدیل ساختار چاه قدیمی به این سیستم جدید، مشکل زود پر شدن چاه ها هم حل شده است. البته در بعضی از شهرها و روستاها هنوز از چاه فاضلاب جذبی استفاده می کنند که از چاه های قدیمی و سنتی به حساب می آید. می‌توانید درباره کیفیت و ساختار چاه جذبی در سایت برچسب به مقاله مربوطه رجوع کرده و بیشتر بخوانید.
همچنین سایت برچسب کلیه خدمات لوله بازکنی و تخلیه چاه را با هزینه کم و کارایی بالا برای تهرانی های گرامی انجام می دهد که می توانید با جستجوی محل سکونت خود به همراه سرویس موردنظر همانند خدمات چاه بازکنی شمال تهران از راهنمایی ها و کمک این افراد استفاده نمایید.

شناخت ساختار چاه فاضلاب و اجزای تشکیل دهنده آن

گودال استوانه ای شکلی که داخل زمین حفر شده برای اینکه مواد زائد، فاضلاب ها و پسماندها داخل آن دفع شود همان چاه فاضلاب می باشد که ساختاری بسیار معمولی دارد و دارای اجزاء زیر می باشد:

  • انبار چاه
  • میله چاه
  • طوقه
  • گلدان
  • درپوش بتنی
  • هواکش چاه

انبار چاه؛ یکی از اجزای تشکیل دهنده ساختار چاه فاضلاب

به بخش پایانی ساختار چاه فاضلاب انبار چاه می گویند. تونل هایی در دو طرف چاه جهت بالا بردن تماس فاضلاب با ته زمین و بالا بردن جذب آب در انتهای زمین ایجاد می شود. کاربری ساختمان و جمعیت موجود درآن از عواملی است که اندازه حفر انبار چاه را تعیین میکند.
در زمان مرمت چاه فاضلاب غیر از میله چاه، انبارچاه را هم تراش میدهند، تا قابلیت جذب خود را به دست آورد. بنابراین قیمت مرمت چاه از حفر چاه خیلی کمتر است همچنین متخصص این کار بعد از تخلیه چاه می تواند بفهمد که آیا چاه قابل مرمت است یا نه؟

برخی از متخصصان تخلیه چاه به امر لوله بازکنی وارد هستند که می توانند در مسئله گرفتگی لوله های فاضلاب بخش های مختلف ساختمان به شما کمک نمایند. افراد لوله بازکنی سایت برچسب با بیش از چند سال سابقه و داشتن مدرک معتبر فنی حرفه ای به صورت پیوسته و شبانه روزی در خدمت شما عزیزان بوده که با انجام خدمات فوری لوله بازکنی در تمامی نقاط تهران از جمله لوله بازکنی در شهران  گرفتگی لوله های فاضلاب را خیلی سریع و ضمانت شده از بین میبرد.

میله چاه

میله چاه باعث شده است که ساختار چاه فاضلاب استوانه‌ ای باشد که این میله قطری به اندازه ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر و طولی به اندازه ۱۲ متر که به جنس زمین بستگی دارند را دارا می باشد که این میله به حالت عمود بر زمین گذاشته می شود و این حالت عمودی را تا انتهای مسیر خود باید داشته باشد و تا زمانی که به رگهای سنگی و ماسه ای میرسد این میله ادامه دارد.

طوقه چاه

یک یا دو متر پایین تر از سطح زمین در قسمت میله چاه لبه ای را درست می کنند که به آن طوقه چاه گویند که با تکیه بر آن چیدن آجر به حالت مخروطی صورت می گیرد.
ملات مصرفی در طوقه چینی ماسه و آهک است که این ملات ایستادگی زیادی در مقابل آب دارد، زیرا که طوقه همیشه در مجاورت آب قرار دارد.

تشکیلات ورودی ساختار چاه فاضلاب

یکی از اجزاء ورودی که حالت گلدانی شکل دارد و آن را در دهانه چاه تعبیه می‌کنند، برای عدم خرابی میله چاه به وسیله آب فاضلاب می باشد و به این صورت که آب به حالت عمودی داخل میله شده و با دیواره چاه و طوقه تماسی ندارد. یکی دیگر از اجزاء ورودی ساختار چاه فاضلاب دال بتنی یا در پوش بتنی می باشد که در مکان های پر رفت و آمد و شلوغ برای عدم ریزش چاه روی سطح گلدان گذاشته می شود.

تهویه چاه فاضلاب

کاری که هواکش چاه انجام میدهد این است که هوا را از درون چاه تخلیه می‌کند که در صورتی که چاه فاضلاب هواکش نداشته باشد، باعث می‌شود که فاضلاب و پسماند ها به آهستگی پایین بروند و چاه سریعاً پر می شود.

قابل ذکر است که از لوله ناودانی پشت بام، هرگز به عنوان لوله هواکش چاه استفاده نکنید؛ زیرا که در مواقع بارندگی کار هواکشی با اختلال روبرو می شود.
برای آشنایی با ساختار چاه فاضلاب  می توانید مطالب بیشتری را در این زمینه در قسمت وبلاگ های سایت برچسب دنبال نمایید.

مطالبی در باب محافظت از تشکیلات چاه فاضلاب

  • پیشنهاد می‌شود که مکان حفر چاه در جاهای کم رفت و آمد باشد، زیرا که ساختار چاه فاضلاب طوری است که در تماس با هوا تجزیه میشود.
  • هرگز روغن‌ها و چربی‌ها را داخل چاه فاضلاب نکنید؛ زیرا که این مواد از فاضلاب کم وزن تر هستند و روی آن به جای مانده و چاه را پر میکنند.
  • در زمان کندن چاه فاضلاب همواره دقت کنید که گچ و سیمان وارد چاه نشوند؛ زیرا که باعث گرفتگی و بسته شدن چشمه های آب آن ناحیه خواهند شد.

سایت برچسب علاوه بر مقالات آموزشی می تواند تمامی خدمات لوله بازکنی و چاه بازکنی را با قیمتی ارزان و کیفیت تضمینی در اختیار تهرانی های عزیز بگذارد. فقط کافی است که به لوله بازکنی برچسب سری بزنید و نام محل خود را جستجو کنید.

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *