راهنمای گام به گام دیجیتال مارکتینگ

در راهنمای دیجیتال مارکتینگ قدم به قدم می‌خواهیم به این پرسش اساسی پاسخ بدهیم که

برای شروع فعالیت در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ و گسترش کسب و کار در بستر اینترنت باید از کجا شروع کرد، چه چیزهایی را باید یاد گرفت و در ادامه چه مسیری را پیمود؟

از آنجا که ورود به حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ می‌تواند شما را کمی سردرگم کند و داده‌های بسیار زیاد و البته پراکنده‌ای در اینترنت برای آن وجود دارد، در این مقاله سعی کردم یک نقشه‌ی راه کلی و جامع را به شما ارائه دهم تا از این سردرگمی خارج شوید. با آغازینو همراه باشید.

معنی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

قبل از اینکه برویم سراغ راهنمای گام به گام دیجیتال مارکتینگ، بهتر است ابتدا یکبار مفهوم آن را با هم بررسی کنیم. دیجیتال مارکتینگ مفهومی است که دنیای امروز را متحول کرده و باعث شکل گیری مدل جدیدی از کسب و کارها شده است.

درواقع دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل وب سایت، اپلیکیشن، تبلیغات آنلاین (ادورز مارکتینگ)، شبکه‌های اجتماعی، سئو، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی موبایلی برای هدف مشخصی به اسم مارکتینگ یا بالا بردن فروش یا برند سازی می‌باشد.

قبل از اینکه برویم سراغ ادامه‌ی مطالب، به شما پیشنهاد می‌کنم حتما مقاله‌ی آموزش دیجیتال مارکتینگ و زیر شاخه‌های آن را مطالعه کنید. حالا که با مفهوم دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید وقت آن است که برویم سراغ اصل موضوع، یعنی راهنمای دیجیتال مارکتینگ قدم به قدم.

قدم اول) تعیین استراتژی برای شروع کسب و کار

اولین کار برای شروع یک بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟ تعیین استراتژی. یعنی چه؟یعنی مشخص کنید که قصد دارید از چه طریقی درآمد داشته باشید؟ برای مثال می‌خواهید یک محصول فیزیکی بفروشید و درآمد کسب کنید یا می‌خواهید از طریق ارائه‌ی خدمات مثل طراحی سایت، سئو سایت، مشاوره و … درآمدزایی داشته باشید.

تعیین استراتزی در بازاریابی دیجیتال

قدم دوم) ایجاد یک سایت، اپلیکیشن یا صفحات مجازی؟

برای رقابت در بازار داغ دیجیتال مارکتینگ اساسی‌ترین کار این است که در فضای آنلاین جایگاهی برای خود محیا کنید و این کار با داشتن یک سایت، اپلیکیشن یا صفحات مجازی مختلف امکان‌پذیر است. در این بازار شما بجای داشتن یک مغازه در کنج خیابان، در محیطی دیجیتالی مثل سایت، اپلیکیشن و یا صفحات مجازی مثل اینستاگرام فعالیت می‌کنید.

این را به خاطر داشته باشید که همیشه نیازی نیست تا برای شروع کسب و کارتان یک سایت داشته باشید. شاید خود شما هم بسیاری از پیج‌های اینستاگرام را دیده باشید که محصولی را به فروش می‌رسانند بدون آنکه یک وب‌سایت داشته باشند و تنها فعالیت آن‌ها در همان اینستاگرام است. برای تجاری کردن پیج شخصی اینستاگرام پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ای که در این زمینه نوشته‌ایم را مطالع کنید.

قدم سوم) بازاریابی و تبلیغات

خب می‌رسیم به اصل مطلب، یعنی بازاریابی و تبلیغات. فرض کنید شما یک فروشگاه فیزیکی دارید که در آن بهترین نوع کیف‌های چرم طبیعی با بهترین قیمت قرار دارد، اما این فروشگاه در یک جای دور دست قرار داشته باشد، قطعا هیچ کس از حضور شما مطلع نمی‌شود و محصولات عزیزتان باید خاک بخورند یا نهایتا در سرما و گرمای کوهستان از بین بروند.

در فضای دیجیتال و اینترنتی هم همین امر صادق است، یعنی اگر افراد شما را با استفاده از تبلیغات نشناسند، هرچقدر هم که خوب کار کنید باز هم کارتان به چشم کسی نمی‌آید.

بیشتر بخوانید: بهترین دوره‌های آنلاین بازاریابی دیجیتال 

تبلیغات آنلاین

انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال

۱)   بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو

شاید کلمه‌ی “سئو” زیاد به گوشتان خورده باشد. سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو را شاید بتوان کم‌هزینه‌ترین نوع بازاریابی تلقی کرد. با بهینه‌سازی سایت می‌توانید در نتایج برتر گوگل برای کلمه‌ی کلیدی مرتبط با حوزه‌ی فعالیت خود ظاهر شوید.

فرض کنید شما در زمینه‌ی فروش کیف چرمی فعالیت می‌کنید و یک فروشگاه اینترنتی هم برای فروش محصولات خود ایجاد کرده‌اید. روزانه افراد زیادی وجود دارند که این کلمه را در گوگل سرچ می‌کنند، حالا اگر بعد از سرچ کردن این عبارت، سایت شما در لینک اول گوگل یا حداقل در ۱۰ نتیجه‌ی اول قرار داشته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ صدها کاربر اینترنت که احتمالا مشتری کیف‌های شما هستند به سمت فروشگاه اینترنتی شما سرازیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ای که در این زمینه نوشته‌ام را مطالعه کنید.

۲) بازریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)

این کار بر خلاف روش قبلی که هزینه‌ی کم و زمان زیادی برای نتیجه‌ گرفتن از آن نیاز داشت، در مدت زمان کوتاه‌تری شما را به نتایج برتر گوگل می‌رساند اما باید برای آن هزینه کنید. احتمالا شما هم موقع سرچ کردن بعضی از عبارات، واژه‌ی “آگهی” یا “Ad” را در کنار لینک‌های اول گوگل دیده‌اید، دیدن چنین عبارتی یعنی آن سایت از طریق تبلیغات گوگل ادز رتبه گرفته و از طریق سئو بالا نیامده است.

۳) بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

بازاریابی محتوا یکی از جدیدترین و بهترین متدهای تبلیغات و بازاریابی هست که به علت بازدهی خوب و قیمت پایین مورد استقبال قرار می‌گیرد. در این روش کافی‌ست تا شما محتوایی ارزشمند و مرتبط با محصول یا خدمتی که دارید را تولید کنید، این محتوا می‌تواند متنی یا حتی ویدئویی باشد. با ارائه‌ی یک محتوای خوب که در آن به نیاز کاربر و سوالات او پیرامون موضوع فعالیت خود جواب می‌دهید، به صورت غیر مستقیم کاربر را به خود جذب کرده و او تشویق به خرید می‌شود.

۴) بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

به زبان ساده به تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی برای تحقق اهداف بازاریابی و فروش بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌گوییم. شبکه‌های اجتماعی این روزها تنها فضایی برای سرگرمی و وقت گذراندن نیستند و با توجه به اینکه اکثر افراد جامعه تایم زیادی را در آن‌ها سپری می‌کنند، پس بهترین فرصت برای شماست که در این زمان‌ها کنار آن‌ها باشید و اهداف بازاریابی خودتان را پیش ببرید.

اینستاگرام در حال حاضر یکی از بهترین بسترها برای این نوع بازاریابی‌ست. اگر از کاربران اینستاگرام باشید حتما در صفحات افراد مشهور تبلیغات محصولات زیادی را دیده‌اید. همکاری با این اینفلوئنسرها جزئی از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

در نهایت برای یادگیری تمامی این نکات پیشنهاد می‌کنم در دوره مبانی و اصول دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید تا مهارت خود را در دیجیتال مارکتینگ ارتقا دهید.

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *