لوله فاضلاب

اصطلاح دریچه بازدید در سیستم فاضلاب چیست؟

 

دریچه یا روزنه بازدید در فاضلاب

روزنه بازدید فاضلاب دریچه‌ای است که هنگام گرفتگی لوله فاضلاب , سیفون , زانویی و دیگر اتصالات لوله فاضلاب برای رفع گرفتگی و پاک کردن سوای نیاز به تخریب ساختمان مسئله استعمال قرار میگیرد . در هر سیستم فاضلابی می بایست به میزان کافی روزنه بازدید در پاین‌ترین نقطه هر لوله فاضلاب قائم , در راز زانو سه‌راهه‌ها موقع اتصال یک لوله فرعی به لوله دارای اهمیت دیگر , در هر تغییر تحول مسیر و بالاخره در لوله دارای اهمیت فاضلاب ساختمان که از دیوار فرنگی عبور می نماید نصب نمود .

معمولا روزنه بازدید به وسیله وصاله سه راهه y صورت در مسیر لوله فاضلاب قرار میگیرد . برای لوله‌های فاضلاب با قطر کمتر از ۴ اینچ , لوله منتهی به روزنه بازدید فاضلاب می بایست برابر با قطر لوله فاضلاب باشد و برای لوله فاضلاب با قطر بخش اعظم از ۴ اینچ , قطر لوله منتهی به روزنه بازدید می بایست دست‌کم ۴ اینچ باشد . برای لوله‌های فاضلاب تحت زمینی با قطر بخش اعظم از ۱۰ اینچ می بایست یک ترک انسان رو ( منهول ) با زانویی ۹۰ جايگاه در فواصل حداکثر ۱۵۰ فوت نصب شود . دهانه روزنه می بایست حدود ۲ اینچ فراتر از کف قرار گیرد تا دستور پاک کردن لوله‌های فاضلاب به راحتی و سهولت صورت بپذیرد . برای لوله‌های فاضلاب افقی به قطر ۴ اینچ یا این که کمتر , در هر ۵۰ فوت و برای لوله‌های فاضلاب با قطر بیش‌تر در هر ۱۰۰ فوت می بایست یک روزنه بازدید نصب شود . دهانه روزنه بازدید فاضلاب به وسیله درپوش بسته میگردد . تخلیه چاه و لوله بازکن در ونک تهران

دریچه فاضلاب

مزایای دریچه بازدید

الف ) به مراد بازدید و رفع گرفتگی احتمالی لوله‌های فاضلاب می بایست در نقاط تحت روزنه بازدید فاضلاب نصب شود : لوله بازکنی وکیل آباد مشهد

– پایین‌ترین نصیب لوله قائم فاضلاب , گذشته از زانوی تحت لوله فاضلاب

– بالاترین نقطه هر شاخه انشعاب افقی

– محل تغییر تحول امتداد لوله‌های افقی فاضلاب , در صورتیکه كه زاویه تغییر تحول جهت لوله بیشتراز ۴۵ جايگاه باشد

– در نقاطی روی لوله قائم فاضلاب كه برای تست با آب روزنه دسترسی اضطراری است

– روی لوله افقی دارای اهمیت فاضلاب , حداكثر به مسافت ۳۰ متر از یكدیگر

– در خروجی لوله دارای اهمیت افقی , فورا بعداز خروج از ساختمان .

ب ) میزان روزنه بازدید فاضلاب

– روی لوله كشی فاضلاب , تا قطر ۴ اینچ , روزنه بازدید فاضلاب می بایست برابر با قطر لوله فاضلاب باشد .

– در لوله كشی فاضلاب با قطر بیشتراز ۱۰۰ میلی متر , میزان روزنه بازدید می بایست ۱۰۰ میلی متر باشد .

– در لوله كشی افقی فاضلاب دارای اهمیت ساختمان با قطر بیشتراز ۸ اینچ , برای بازدید می بایست انسان رو ( منهول ) نصب شود . درپوش انسان رو ( منهول ) می بایست در محل خویش قرار گیرد .

درپوش فاضلاب

نصب و کاربرد دریچه فاضلاب

پ ) نصب روزنه بازدید

روزنه بازدید فاضلاب می بایست به نوعی نصب شود كه دسترسی به آن سهل باشد و به سهولت بتوان از آن نقطه با صادر کردن فنر و ابزار دیگر , گرفتگی لوله فاضلاب را برطرف كرد .

روزنه بازدید نصب شده روی لوله فاضلاب می بایست با واشر مطلوب و پیچ و مهره كاملاً آب بند و گازبند شود تا فاضلاب و گاز فاضلاب از آن نقطه به درون ساختمان نشت نكند .

مسافت روزنه بازدید فاضلاب از دیوار مقابلش می بایست دست‌کم ۴۵ سانتی متر باشد .

در‌صورتی‌که لوله افقی یا این که قائم فاضلاب در اجزای ساختمان دفن شود , دسترسی به روزنه بازدید می بایست با نصب یک روزنه كه تا مرحله تمام شده كف یا این که دیوار ادامه دارااست , امكان پذیر شود .

در‌صورتی‌که روزنه بازدید فاضلاب در محلی نصب شود كه احتمال یخ زدن و انجماد آب درون لوله وجود داشته باشد , می بایست آن را در قبال یخ زدن حفاظت كرد .

روزنه بازدید می بایست به گونه‌ای روی لوله فاضلاب قرار گیرد كه دهانه آن در بر خلاف جهت جریان فاضلاب یا این که عمود بر آن باشد .

– نصب روزنه بازدید در فضاهای تنظیم مواد خوراكی ( نظیر نانوایی , شیرینی پزی , قصابی و فضاهای پخت و پز ) مجاز وجود ندارد .

لوله بازکنی سولقان شبانه روزی

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *